The Effect of the Implementation of Teacher Driving and Visionary Leadership on the Quality of Education in State Elementary Schools in Palembang City
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afnan Nizan, R., Winda, H., & Tahrun. (2023). Strategi guru penggerak dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Pendidikan, 15(2), 123-135.
Annisa, D. (2022). Jurnal pendidikan dan konseling. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(1980), 1349-1358.
Azhari, M. (2017). Manajemen kurikulum dalam peningkatan mutu pendidikan (Studi kasus Pondok Pesantren Ulumul Qur'an Stabat). Analytica Islamica, 06(02), 124-135.
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (2021). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. The Leadership Quarterly, 32(1), 112-143.
Chen, L., et al. (2021). Constructivist learning in the classroom: Engaging students in active learning. International Journal of Educational Research, 45(3), 123-136.
Day, C., Gu, Q., & Sammons, P. (2021). The impact of leadership on student outcomes: A systematic review of the evidence. Educational Management Administration & Leadership.
Hattie, J. (2021). Visible learning: Feedback. Routledge.
Hidayat Rizandi, Muhammad Arrazi, Asmendri, & Milya Sari. (2023). Pentingnya manajeman sarana dan prasarana dalam meningkatkan mutu pendidikan. Akademika: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 47-59. https://doi.org/10.51339/akademika.v5i1.745
Hutasoit, D. T. (2024). Guru Penggerak sebagai agen transformasi pendidikan: Tinjauan literatur terhadap peran, tantangan, dan kolaborasi. Jurnal Pendidikan MIPA, 15(2). https://doi.org/10.37630/jpm.v15i2.2719
Leithwood, K., & Jantzi, D. (2020). Leading school improvement in Canada: The role of school leadership. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 2020(1), 1-24.
Maisah, M., Fauzi, H., Aprianto, I., Amiruddin, A., & Zulqarnain, Z. (2020). Strategi pengembangan mutu perguruan tinggi. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 1(5), 416-424. https://doi.org/10.31933/jimt.v1i5.202
Manansang, R. (2020). Pengaruh karakter kepemimpinan dan kepemimpinan visioner para gembala terhadap pertumbuhan Gereja Pantekosta di Indonesia di Kota Jayapura. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani, 4(2), 236-250. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v4i2.208
Merliana, N. P. E. (2019). Peranan teknologi dalam peningkatan mutu pendidikan pembelajaran bahasa di SMAN 1 Katingan Hulu Kabupaten Katingan. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(2), 214. https://doi.org/10.25078/jpm.v5i2.895
Mukti, N. (2018). Kepemimpinan visioner kepala sekolah. Jurnal Kependidikan, 6(1), 71-90. https://doi.org/10.24090/jk.v6i1.1697
Nugraha, S. P., & Hariri, H. (2022). Kepemimpinan visioner kepala sekolah di SMA IT Insan Mulia Boarding School Pringsewu. Jurnal Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 25-32. https://doi.org/10.35912/jahidik.v2i1.1646
Nugroho, A. S., Suryanti, S., & Wiryanto, W. (2022). Peningkatan kualitas guru, sebanding dengan peningkatan pendidikan? Jurnal Basicedu, 6(5), 7758-7767. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3354
Nyoman, N., et al. (2022). Peran guru penggerak dalam pendidikan agama: Kompetensi dan inovasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 89-101.
Putri, C. H., Nurfebriyani, S., & ... (2023). Guru penggerak sebagai fasilitator perbaikan mutu pendidikan. BADA'A: Jurnal Ilmiah, 5(2), 339-353. https://doi.org/10.37216/badaa.v5i2.1018
Rachman, E. A., Humaeroh, D., Sari, D. Y., & Mulyanto, A. (2023). Kepemimpinan visioner dalam pendidikan karakter. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 1024-1033. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5053
Robinson, V. M. J., Lloyd, C. A., & Rowe, K. J. (2021). The impact of leadership on student outcomes: An analysis of the differential effects of leadership types. Educational Administration Quarterly.
Samari, S. (2022). Pengaruh kompetensi guru penggerak dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 2(3), 163-169. https://doi.org/10.52690/jitim.v2i3.724
Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan.
Wardani, I. K., Nugroho, A. C., Sabekti, M., & Anif, S. (2024). Kepemimpinan berbasis trilogi pendidikan Ki Hajar Dewantara "Ing Ngarso Sun Tuladha Ing Madya Mangun Karsa Tut Wuri Handayani" untuk menunjang pelaksanaan kurikulum merdeka belajar di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 13(2), 2491-2502.
Yokoyama, Y., Nadeak, B., & Sihotang, H. (2023). Implementasi kompetensi guru penggerak dalam menerapkan merdeka belajar SMK di Tana Toraja. Jurnal Dinamika Pendidikan, 16(2), 187-200. https://doi.org/10.51212/jdp.v16i2.176
DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i5.1416
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Dewi Ayu Sulistyaningsih, Edi Harapan, Pahlawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


